Thursday 10 July 2014

Osteoporosis: Senaman

Senaman Untuk Mencegah dan Merawati Osteoporosis


Tulang kita diperbuat dari kolagen, kompleks kalsium-phosphate dan sel2 tulang. Tisu tulang sentiasa dirombak. Ketidakseimbangan di dalam proses ini menyebabkan osteoporosis berlaku. Proses penuaan menyebabkan tulang kehilangan mineral lebih cepat dari penggantiannya, meningkatkan risiko osteoporosis.

Tulang Osteoporosis


Namun demikian, beberapa langkah boleh kita ambil untuk mencegah osteoporosis atau komplikasi dari osteoporosis. Selain dari diet dan supplements yang kaya dgn kalsium, senaman juga adalah cara berkesan utk mencegah osteoporosis.

Senaman dan Pembentukan Tulang 

Senaman Osteoporosis


Senaman Osteoporosis

Disarankan dilakukan sekurang2 nya tiga kali seminggu, tiga senaman yang diulang sebanyak lima kali. Kenaikan isipadu tulang meningkat selepas 9 bulan regular senaman.

Aerobik


Senaman Osteoporosis
Aerobik tudak meningkatkan isipadu tulang tetapi meningkatkan sistem tubuh secara keseluruhannya sekaligus membantu dlm metabolisma tulang. Contoh senaman aerobik adalah berjalan, berlari, berbasikal, dan berenang.

Tai Chi


Tai chi Osteoporosis
Senaman seperti tai chi tidak memberi kesan secara terus di dalam pembentukan tulang. Namun, tai chi mengurangkan risiko jatuh di kalangan pengamalnya dan meningkatkan keseimbangan tubuh, kesihatan postur tubuh dan tulang belakang.

Jom kita bersenam untuk meningkatkan kesihatan tulang kita dari hari ini.



Sebarang pertanyaan lanjut atau order, boleh hubungi saya di ...
Nama : Mama Addin
Shaklee ID: 1099566
SMS/ Wassap : +60172955529 atau +61415674484
FB Page: https://www.facebook.com/Addinhealthbeauty
Blog : http://addinhealthbeauty.blogspot.com.au/

No comments:

Post a Comment