Wednesday 30 April 2014

tips kuruskan badan macam saya

Salam semua,

Tips kuruskan badan


Haaa hari ni nk crita psl cara2 menguruskan badan mcm saya...hikhikhik....

Sebenarnya saya ni xlah kurus sgt...tp sebagai ibu beranak tiga..dan bekas gadis 'comel'...saya ni kategori slim laaa...slim la kan boleh muat jeans size 27...spesis da bersalin oke...

Citer sejarah sket...
Sebenarnya saya start diet dr umur 13 tahun...selalunya crash diet...masa tuh berat 40kg...tp kwn2 berat 36kg...so kene la ejek ngn kwn2...oleh kerana ejekan itu...saya tekad nk kuruskan badan..kurus yg dimaksudkan adalah tinggal tulang jer mcm model2 dulu..model skang byk yg berisi..dulu mcm tengku azura...nasha aziz...skang ni mcm che ta pun jd model...

So inilah kesilapan terbesar ok..bila diet xkena tempatnya...saya buat crash diet...xnak mkn...satu hari nk mkn sekali jer...lepas tuh puasa...bab2 puasa mmg alhamdulillah dianugerahkan kemudahan utk saya...

Bila kita crash diet...kita akan binge eating...

Dan bila kita crash diet, kita lowkan metabolisma kita...ni masalah plg besar utk kurus...

Ape yg berlaku...tiap2 hari saya timbang berat...berat mmg turun..sehari sekilo..atau setgh kilo...tp sebenarnya yg turun tuh bkn berat lemak kita...yg turun tuh berat air dr dehydration...

Then body pun stat xde tenaga...pucat...menggeletar...yelaa masa remaja..pergi balik skola jalan kaki...bersukan lagi...bila xmakan...mana nk dpt tenaga nye...semangat merundum..perut lapar...mak pulak masak sedap2....

Last2 bila timbang berat...da xturun...ag la makin tensen...mmg xturun dahh...sbb xde air dah nak buang nye...

Dan akhirnyaaaaa binge eating...give up...mkn dgn hebat skali....mcm rebound balik...tapiiiii time nih metabolisma da turun sbb da xmakan sebelum ni...so instead of mengurus...actually makin menggemuk...berat dari 40kg pun naik ke 42kg...umur 14 tahun naik ag ke 45kg...alangkah bagusnya kalau saya stop diet time tuh...

Tp time tuh xtau ag seni berdiet..ape jadi...buat benda yang sama...crash diet, binge eating, low kan metabolisme....dan akhirnya berat bertambah...scary kanm...naik ke 46kg masa form 3...ke 48kg form 4 ke form 5...blum cecah 50kg ag...

Dan akhirnya cecah 50kg bila abes spm..time nih da xpeduli la kurus ke x (sebenarnya peduli tp mcm give up)...amek slimming tea sorok2...

Klo org tgk...saya ni xmkn byk...tp saya suka mkn junkies...coklattt, biskut, roti...xmakan nasi tuh no problem...tp roti satu bungkus boleh abes...coklat satu bar sehari...biskut pun separuh bungkus cap pingpong tuh stended minum petang....dan dlm masa yg sama...mak bapak akan paksa makan nasi...jd double intake la kan...mujur aktif bersukan (bkn atlit)...

Dan bila masuk uni...lagilaa menjadi2 makan junk food nye..junk food ni xkenyang...tp kalori dia tinggi... Pernah waktu exam naik sampai 5kg...jadi 55kg (plg berat dlm sejarah) sbb time study...xmakan nasi(xmasak), jadi makan biskut ngn chips..kalau sampai tiga bungkus biskut sehari...ngn dua bungkus chips...bygkanlah kalorinya bersamaan tiga hari mkn...dan masa tuh xbersenam la kan...

So mcm mana akhirnya saya berjaya mendapat berat yg saya nak??

1. Tuka diet...tuka means tuka...mula makan nasi..nasi ni mengenyangkan tp kalori xtinggi berbanding roti...cthnya saya suka roti..jd skali mkn boleh sampai 8 keping..tapi dua keping = sepinggan nasi...jd saya da makan 4 pinggan nasi sebenarnya...tp sbb xsuka nasi...saya makan salunya sepinggan jer...

2. Berhenti makan sebelum kenyang...bila makan ni sukat makanan kita..dah abes...jgn tambah...nikmati makanan tapi jgn tambah...jd makanlah slow2...rasa setiap lauk tuh...tp jgn tambah...

3. Banyakkan minum air....air kosong...air ni membakar lemak...semua proses tubuh memerlukan air...jd klo badan kering mcm mana nak burn lemak2 dan hydrolysis berlaku kan..satu psl minum air yg xbest sbb perut mudah buncit (psl perut buncit kita bincang kemudian k)

4. Amek sayur banyak dari lauk...bykkan makan sayur ni bkn sahaja mengenyangkan kita dgn kandungan lemak yg rendah...tp juga bagus utk cleansing badan...lagi2 ulam2...badan xla rasa cam org tua...ringan jer...

5. Stop jajan, biskut dan coklat...ni mmg hebatt laaa..tp yg ni mmg dipaksa rela sbb saya diserang migrain melampau...susu, coklat, keju, makanan peram, biskut dan mcm2 jenis makanan akan buat saya loya dan migrain...jd terpaksa stop...mkn nasi nasi nasi...

6. Diet yg di ubah tuh btul2 diubah...saya memilih utk makan ikan...setahun makan ikan keli atau ikan kerisi dan ulam pegaga...subhanallah...berat bkn sahaja turun kpd 47kg (dr 53kg) tetapi maintain...badan rasa ringan...sehat...saya xstrict pun pada diri sendiri...lepas setahun pantang...migrain hilang...klo dulu hari2...tp skang setahun skali pun xtentu...

7. Pantang yg saya maksudkan adalah menjadikan ianya makanan ruji...lepas bebas migrain...saya mkn jgk ice cream...coklat...biskut...tp xmcm dulu..dulu makanan junkies jd sumber tenaga..skang utk leisure jer..

8. Tabiat makan saya mmg buruk pun dulu...saya klo mkan nk yg manis jer..klo minum air teh ke kopi..secawan tuh gula sampai 3 sudu...kalau sapu peanut butter mesti tambah gula..pendek kata mmg pemanis...tau x gula ni bkn saja high calori tapi bahaya nnti kene kencing manis...disebab kan saya xlehhhh minum air tawar (letak satu sudu jer gula is unacceptable), saya pun mengurangkan jumlah air manis. Jd klo salu sehari dua kali minum manis...skang ni seminggu dua kali. Mmg budaya kita pekene teh kopi pagi petang..tp sbb kan budaya itula org kita ni kena kencing manis tanpa perlu badan obes cam org putih.

9. Kira kalori pemakanan (gila ke...mana ada masa kan)..ok..simple jer...jgn mkn lemakkk (chicken wings byk lemak kk...warga2 adelaide ni mkn byk sgt chicken wing tuh naik badan dgn hebat skali)...setiap meal kita pastikan mkn buah, dan ada susu atau yogurt skali. Bila nk mkn, bygkan buah dan yogurt tuh duk dlm pinggan skali. Ikut sunnah kita patut mkn buah sebelum makanan berat kan. Jd ikutla sunnah. Saya xikut dulu sbb xtau...tp saya pastikan by the time buah ngn susu abes..saya x kenyang sgt. Jgn makan main meal sampai kenyang pastu perut da xmuat nk melantak buah ngn susu/yogurt.

10. Pergi toilet hari2...ni wajib...setiap hari keluarkan makanan yg lebih2 tuh...jgn simpan nnti dia serap balik...rugilaa...da la toksik...dpt sumber dr buangan lak...so buang ok...br boleh masuk yg baru...

11. Saya tidak menambahkan aktiviti fizikal sbb saya mmg da aktif..tp kpd yg xaktif tuh...aktif2 kanla diri...rajin buat senaman...senaman ni bkn utk kurus jer...tp kurus dan cantik...bila bersenam...darah kita berjalan lancar..muka pun naik seri...dgn cara yang betul...kita boleh shape body..buat senaman perut, punggung, tangan, kaki...barula kurus tuh cantik...bkn kurus xde shape...

12. Org kata...kalau nk ubah tabiat...mentenkan tabiat baru selama 40 hari..insyaAllah lepas tuh dah mudah...klo dulu saya boleh abeskan keropok sampai satu balang..biskut raya dua balang..skang ni nk mkn tiga biji pun bercinta...

13. Akhirnya sampai hari ni berat biasa adalah 47kg..cukupla tuh..saya xleh pergi lagi kurang dr itu sbb sentiasa dlm period mengandung dan menyusukan anak..nnti anak xcukup nutrient...

Seriusly it took me more than 10 years utk mendpt cara diet berkesan...turunkan badan tuh senang..tp nk menten bkn senang...nk menten tanpa perlu diet dan menderita...skang ni saya mkn jer ape yg saya nak...ayam...biskut...tp kuantiti dan berbeza...kdg2 saya abeskan satu bar coklat sehari...tp hari tuh jerla..lepas tuh xnak dah...saya xrasa hilang nikmat dunia sbb hakikatnya saya boleh mkn ape saja saya nak tanpa perlu risau gemuk sbb badan sendiri dah reject berlebihan selepas saya ubah cara makan..kenyangkan diri dgn makanan yg rendah lemak dan kalori...

14. Tapi kalau kawan2 xkurus2 jgk, saya sudi pinjamkan anak2 saya utk kuruskan korang...confirm auto exercise and xsempat makan...hahahaha....ramai da babysitter derang mengurus..

Last but not least...kena ada kwn2 yg support...senaman sama2...bersukan sama2...cara makan ni adalah tabiat dan ia boleh diubah...kalau hari ni tabiat makan saya mcm dulu...confirm berat saya 80kg (dulu remaja metabolisme tinggi)...dan kalau dulu tabiat saya makan mcm hari ini...mesti saya da kurus kering..da tua ni metabolisme kita rendah...jd penting kita jaga pemakanan kita...ubah diet kita kpd diet yang seimbang...ikut piramid makanan tuh...

Byk lak membebel...feel free to ask any question...hehehe...im happy with how i look today sbb boleh pakai baju ape2 pun...future plan nk enrol gym lak...fitkan muscle ngn tulang...so buat ape2 pun xcepat penat...



Sebarang pertanyaan lanjut atau order, boleh hubungi saya di ... Nama : Mama Addin Shaklee ID: 1099566 SMS/ Wassap : +60172955529 atau +61415674484 FB Page: https://www.facebook.com/Addinhealthbeauty Blog : http://addinhealthbeauty.blogspot.com.au/

No comments:

Post a Comment